LuftmassesensorerElektroniske tændspoler | Knastakselsensorer Krumtapakselsensorer | MAP-sensorer | EGR-ventiler | ABS-sensorer

 

Lambdasensorer

Fakta

  • En lambdasensor kaldes også oxygensensor eller O2-sensor.
  • Den blev oprindeligt introduceret af Bosch i 1976.
  • Lambdasensoren sidder i bilens udstødningssystem.
  • Bruges i både diesel- og benzindrevne biler.

Formål 

  • En lambdasensor måler andelen af ilt (O2) i udstødningssystemet.
  • ECU'en bruger dataene fra lambdasensoren til at tilpasse blandingsforholdet mellem luft og brændstof.
  • Lambdasensoren hjælper med at få motoren til at køre så effektivt som muligt, samtidig med at emissioner, såsom nitrogenoxider, kulbrinter og sod, også minimeres.

Vidste du det?

  • Navnet lambda stammer fra det 11. bogstav i det græske alfabet. I forbrændingsteorien betegner lambda (λ) masseforholdet mellem luft og brændstof i en forbrændingsproces. Den optimale (støkiometriske) blanding af λ er et luft/brændstof-forhold på 14,7 kg luft til 1 kg brændstof. 
     

Funktion

  • Den præcise mængde ilt i udstødningsgassen afhænger f.eks. af lufttemperatur, højde, motortemperatur, morbelastning og barometertryk.
  • Når udstødningsgassen fra motoren bevæger sig gennem udstødningsmanifolden, kommer den i kontakt med lambdasensoren. 
  • Lambdasensoren er udstyret med et følerelement, hvor udvendig luft fra mellemrummene mellem tilslutningskablerne opvarmes.
  • Forskelle i koncentrationen af iltmolekyler i udstødningsgassen og luften inde i følerelementet bevirker, at iltioner bevæger sig fra højere til lavere koncentrationer.
  • Iltionernes bevægelsen medfører, at der opstår spændingsforskelle. Disse oplysninger overføres derefter til ECU'en, som sammenligner inputtet med forudindstillede data, så det optimale luft/brændstof-forhold for forbrænding kan tilpasses. 
  • De første biler med lambdasensorer målte iltniveauet lige før katalysatoren i udstødningssystemet.
  • Nogle nye bilmodeller har flere lambdasensorer placeret før og efter katalysatoren. Sidstnævnte kontrollerer, om blandingsforholdet reguleres korrekt.
  • Dieseldrevne biler er udstyret med bredbåndslambdasensorer i stedet for f.eks. fingersonder, som bruges i benzindrevne biler. 
     

Forekommende fejl

  • Motorens advarselslampe lyser.
  • Der gemmes en fejlkode, f.eks. "P0051 HO2S-varmelegeme kontrolkredsløb lavt".
  • Høje udstødningsemissioner.
  • Nedsat motorkraft.
  • Øget brændstofforbrug.

Mulige årsager til en defekt lambdasonde

  • Mekaniske skader
  • Overophedning
  • Interne og eksterne kortslutninger
  • Afbrydelse i ECU-forbindelsen
  • Udefrakommende luft i indsugningssystemet på grund af lækager
  • Defekt indsprøjtningsdyse
  • Brug af blyholdigt brændstof (kun benzinmotorer) eller tilsætningsstoffer

Kan man køre videre med en defekt lambdasonde?

  • Det er muligt, men anbefales ikke.