MAP-sensorer

 

Fakta

  • MAP står for manifold absolute pressure (absolut tryk for manifold).   
  • MAP-sensoren sidder på indsugningsmanifold, firewall eller indvendig skærm.
  • Bruges i både diesel- og benzindrevne biler.

Formål 

  • MAP-sensorer leverer manifoldtrykdata til bilens ECU. 
  • ECU'en bruger dette input til at beregne motorens belastning og dermed fastsætte den korrekte brændstofdosering og tændingstid.
     

 

Funktion

  • MAP-sensorer indeholder en fleksibel membran med forskellige modstande.
  • Membranen adskiller to forskellige kamre: et med "referenceluft" og et med et vakuum. 
  • Når motoren er inaktiv, krummer membranen i henhold til det eksterne lufttryk.
  • Når motoren kører, påvirker vakuummet membranen, hvilket har indvirkning på den eksisterende modstand. Sidstnævnte genererer et spændingssignal, der ændrer sig i forhold til det pågældende tryk.
  • Spændingssignalet overføres derefter til ECU'en, som behandler dataene og tilpasser både brændstofdosering og tændingstid.
  • Nogle MAP-sensorer er også udstyret med en integreret temperatursensor, der desuden måler det detekterede medies temperatur.

     

Forekommende fejl

  • Motorens advarselslampe lyser.
  • Der gemmes en fejlkode, f.eks. "P0107 sensorkredsløb lav problem med spændingsinput".
  • Reduceret acceleration og motorkraft.
  • Øget brændstofforbrug.

Mulige årsager til en defekt MAP-sensor

  • Svækkelse af vakuumsystemet (f.eks. defekt vakuumslange)
  • Afbrydelse i ECU-forbindelsen
  • Korrosion

Kan man køre videre med en defekt MAP-sensor?

  • Det er muligt, men anbefales ikke – især på grund af følgeskader i f.eks. analysatoren.