Knastakslens positionssensorer

Hvad er en knastaksel?

 

En knastaksels formål og funktion 

  • En standardstempelmotor har to knastaksler: en indsugningsknastaksel og en udstødningsknastaksel. Dette design kaldes også DOHC (dual overhead camshaft).
  • Indsugningsknastakslen åbner og lukker indsugningsventilerne, mens udstødningsknastakslen åbner og lukker udstødningsventilerne.    
  • Knastakslens enkelte knaster trykker helt konkret skiftevist på de respektive cylindres ventiler.
  • Ved at åbne og lukke ventilerne i motoren på det rette tidspunkt sikrer knastakslerne det korrekte blandingsforhold for brændstof og luft, som er nødvendigt for at generere motorkraft.

 

 

 

Fakta 

  • Knastakslens positionssensor – også kaldet knastakselsensor – sidder på motorens cylindertopstykke.
  • Interagerer med krumtapakslens positionssensor. 
  • Bruges i både diesel- og benzindrevne biler.

Formål 

  • Knastakslens positionssensor overvåger knastakseldrevets position eller rotationshastighed. 
  • Disse oplysninger bruges af ECU'en til at kontrollere brændstofindsprøjtningen og tændingstiden (kun benzinmotorer) samt andre motorparametre. 

 

Funktion

  • Knastakslens positionssensor scanner en tandkrans på knastakslen for at identificere knastakseldrevets nøjagtige position eller rotationshastighed. Disse oplysninger overføres derefter til ECU'en.
  • ECU'en får input fra knastakslens positionssensor med specifikke oplysninger om cylinderhændelser, da det giver mulighed for at konkludere, hvilket slag cylinderen er nået til.
  • ECU'en behandler disse oplysninger for at tilpasse følgende:
    • Hvornår brændstoffet skal indsprøjtes
    • Hvornår det optimale tændingstidspunkt er (kun benzinmotorer)
  • Uden ovenstående tilpasninger ville moderne køretøjer: 
    • Bruge mere diesel eller benzin
    • Have højere emissioner
    • Have færre hestekræfter

 

Forekommende fejl

  • Motorens advarselslampe lyser.
  • Der gemmes en fejlkode, f.eks. "P0340: Kredsløbsfejl for CMP-sensor". 
  • Konstante forstyrrelser under kørsel.
  • Startproblemer eller slet ingen tænding.

Mulige årsager til en defekt positionssensor for knastakslen

  • Mekaniske skader
  • Defekt koderhjul
  • Interne kortslutninger.
  • Afbrydelse i ECU-forbindelsen

Kan man køre videre med en defekt positionssensor for knastakslen?

  • Det er muligt, men anbefales ikke. 
  • Hvis der slet ikke er nogen tænding: Kørsel er ikke muligt.
  •