Krumtapakslens positionssensorer

Krumtapakslens positionssensorer – hvad er en krumtapaksel?

 

En krumtapaksels formål og funktion

  • Krumtapakslen sidder under cylindrene i en bilmotor.
  • Krumtapakslen og knastakslen er forbundet, dvs. når krumtapakslen roterer, skal knastakslen også rotere.
  • På grund af knastakslens rotation åbnes både ind- og udsugningsventiler, så der opnås den påkrævede luftstrøm til at skabe eksplosioner i cylinderen.
  • Eksplosionerne tvinger derefter stemplerne til at bevæge sig. Alle stempler er direkte forbundet til krumtapakslen med individuelle stænger, som overfører bevægelsen til krumtapakslen.
  • Den lineære energi omdannes med andre ord til rotationsenergi.
  • I slutningen af krumtapakslen sidder der et svinghjul, som muliggør stødvise bevægelser fra ovennævnte energioverførsel.
  • Når krumtapakslen roterer, sætter den svinghjulet i cirkulær bevægelse. Fordi svinghjulet er forbundet med andre motordele, får denne bevægelse køretøjets hjul til at dreje.

 

 

Fakta 

  • Krumtapakslens positionssensor – også kaldet krumtapakselsensor – sidder normalt mellem motoren og transmissionen.
  • Interagerer med knastakslens positionssensor (se dias 41-45). 
  • Bruges i både diesel- og benzindrevne biler.

Formål 

  • Krumtapakslens positionssensor overvåger krumtapakseldrevets position eller rotationshastighed. 
  • Disse oplysninger bruges af ECU'en til at kontrollere brændstofindsprøjtningen og tændingstiden (kun benzinmotorer) samt andre motorparametre. 

 

 

Funktion

  • Krumtapakslens positionssensor scanner en tandkrans på krumtapakslen for at identificere krumtapakseldrevets nøjagtige position eller rotationshastighed. Disse oplysninger overføres derefter til ECU'en.
  • ECU'en får input fra krumtapakslens positionssensor med specifikke oplysninger om cylinderhændelser, da det giver mulighed for at konkludere, hvilket slag cylinderen er nået til.
  • ECU'en behandler disse oplysninger for at tilpasse følgende:
    • Hvornår brændstoffet skal indsprøjtes
    • Hvornår det optimale tændingstidspunkt er (kun benzinmotorer)
  • Uden ovenstående tilpasninger ville moderne køretøjer:
    • Bruge mere diesel eller benzin
    • Have højere emissioner
    • Have færre hestekræfter

 

 

Forekommende fejl

  • Motorens advarselslampe lyser.
  • Der gemmes en fejlkode, f.eks. "P0335 Krumtapakslens positionssensor "A"-kredsløb".
  • Tændingsfejl.
  • Motorstop.
  • Indvirkning på andre motorfunktioner, såsom acceleration og tomgang.

Mulige årsager til en defekt positionssensor for krumtapakslen

  • Mekaniske skader
  • Defekt koderhjul
  • Interne kortslutninger.
  • Afbrydelse i ECU-forbindelsen
  • Kraftig tilsmudsning

Kan man køre videre med en defekt positionssensor for krumtapakslen?

  • Det er muligt, men anbefales ikke. Hvis der slet ikke er nogen tænding: Kørsel er ikke muligt