HC-CARGOs slogan er ”Your Experts in Parts” – din ekspert i reservedele

At det ikke kun er et slogan, men at vi har noget at have det i, ses bl.a. på en række af gode kollegaer, som ikke kun i arbejdstiden, men også i deres fritid, beskæftiger sig med biler i en eller anden form. Læs også om Kenneth Søgaard.

Harry Lindberg - som I kan læse om herunder - arbejder i vores eksportafdeling.

Harry Lindberg: Det startede med en Porsche….

”Som 4-årig fik jeg en Porsche modelbil. Det tændte min interesse for biler - og fysik.” sådan forklarer Harry Lindberg, hvor han har sin passion for at renovere og vedligeholde biler, fra. Og generelt interessen for både 4- og 2-hjulere.

Som 22-årig blev Harry udlært autoelektriker – hos Bosch. Han har været ansat i Bosch/Holger Christiansen A/S i sammenlagt næsten 20 år. De fleste år som sælger. Først area manager og i dag Key Account Manager i vores eksportafdeling med ansvar for Nordamerika, Nordic, Tjekkiet, Estland, Asien, og Australien.

Når han ikke er ude og rejse eller arbejder på kontoret i hovedafdelingen i Esbjerg, bruges meget af fritiden i garagen hjemme i Bramming, hvor der renoveres og plejes både biler og motorcykler. Harrys ”classic carpark” omfatter:

  • En Mercedes 190 E 2,0 Benzin W201 fra 1983 og
  • En Mercedes 280 S, W108 fra 1969 (double zenith karburator, 6 cylinder)

Harry har en forkærlighed for Mercedes. ”De har altid haft et forspring udviklingsmæssigt på den tekniske side. At det lige er ældre biler jeg har kastet mig over er fordi, det er sjovere og nemmere. Også selvom det er blevet sværere at få hjælpemidler og værktøjsudstyr til dem. I princippet kan de fikses med en skruetrækker, mens moderne biler kræver noget helt andet udstyr og man ved ikke hvordan og hvorfor, det får du fortalt af en computer. Det er ikke specielt charmerende.”

”Og så er det hyggeligt at gå og rode med. Og jeg inddrager mine børn i det. Vi nyder det fælleskab det giver. F.eks. har min ældste datter selv skiftet hornet på 280’eren, og min søn hjalp med ledninger, kontakt og tilslutning da vi reparerede el-sæderne.” 

Ud over de 2 sorte ”Mercere”, er der også en Yamaha motorcykel (XJ650, 1980, 4 cylinder), som har én af de eneste motorer bygget til turbo. Den har været helt skilt ad og er bygget op helt fra bunden igen. ”For at afslutte bagenden, skar jeg den gamle forskærm ud og svejste den på. Så blev der monteret LED lygte bag, det hele malet i F1 Lotus farve fra 1970’erne og så en ”Café racerkåbe” samt sæde.” I alt har de 3 køretøjer en samlet alder på 125 år (næsten lige så mange som Bosch Group har eksisteret).

Det næste projekt venter og det bliver en større renovering af Mercedes 280’eren. Den er indtil videre kun lige vedligeholdt med de nødvendige ting. Bl.a. udstødning og bremser og et Bosch Classic tændingsanlæg m.m. ”Men nu skal der laves rust og så skal den males. Og så drømmer jeg om en Jaguar. Engelske biler mere "komplicerede", og det trigger… - også det skal selvfølgelig være en bil med manuelt gear - IKKE automat. Der må gerne være lidt arbejde i, at køre bil.”, slutter Harry med smil på læben.