Elektroniske tændspoler | Knastakselsensorer Krumtapakselsensorer | MAP-sensorer | Lambdasensorer | EGR-ventiler | ABS-sensorer

 

Luftmassesensorer

Fakta

  • Luftmassesensorer kaldes også masseluftstrømssensorer (MAF), MAF-målere, luftstrømssensorer, luftstrømsmålere eller HFM.
  • Sidder mellem luftfilteret og motorens indsugningsmanifold.
  • Bruges i både diesel- og benzindrevne biler.

Formål

  • Luftmassesensorer registrerer den luftmasse, der trækkes ind i motoren, og omdanner den til et elektrisk signal, som sendes til ECU'en.
  • ECU'en bruger dette input sammen med input fra andre sensorer til at beregne den mængde brændstof, der skal blandes med den indkommende luft for at sikre en effektiv motorydelse.

Vidste du det?

  • Der findes forskellige typer luftmassesensorer. De fleste moderne biler bruger dog en af typen hot-wire eller hot-film.
     
Motorens advarselslampe lyser
Fejlkode P0102: masse- eller volumenluftstrøm - kredsløb lavt input Sort udstødningsrøg Reduceret acceleration og motorkraft

 

Hot-wire-typen - funktion

  • Inde i hver hot-wire-luftmassesensor er der elektrisk opvarmede platintråde.
  • Når motoren kører, opvarmes trådene med elektrisk strøm og holdes konstant ved 100 °C.
  • Luftstrømmen fra indsugningen passerer trådene og afkøler dem. Det sænker trådenes elektriske modstand.
  • De målte variationer i modstanden svarer til ændringer i spændingssignalet og rapporteres til ECU'en.
  • ECU'en bruger disse parametre for indsugningsluftmassen til at justere mængden af indsprøjtet brændstof.
  • Når motoren er stoppet, opvarmes platintrådene kortvarigt til ca. 1000 °C for at fjerne eventuelle urenheder. Dette sikrer, at trådene forbliver fuldt funktionelle.

Hot-film type - Function

  • In contrast to hot-wire air mass sensors, hot-film air mass sensors do not contain any platinum wires but a sensor plate with a thin resistor film.
  • The sensor itself is kept at a constant high temperature.
  • The high temperature counteracts the cooling of the sensor, which is caused by the passing intake air.
  • Using the heating current needed to compensate for the temperature difference, the ECU determines the intake air mass to adjust the amount of injected fuel.
  • Most modern hot-film type air mass sensors are also available with integrated temperature, humidity and pressure sensors. This enables the ECU to measure air mass, temperature, humidity, and air pressure simultaneously.

 

Agricultural Catalogue

Forekommende fejl

  • Motorens advarselslampe lyser
  • Der gemmes en fejlkode, f.eks. "P0102 masse- eller volumenluftstrøm "A"-kredsløb lavt input"
  • Sort udstødningsrøg
  • Motorstop
  • Reduceret acceleration og motorkraft
  • Øget brændstofforbrug

Mulige årsager til en defekt luftmassesensor

  • Kraftig tilsmudsning f.eks. på grund af lækager i luftindtaget
  • Afbrydelse i ECU-forbindelsen

Kan man køre videre med en defekt luftmassesensor?

  • Det er muligt, men anbefales ikke